Ještě před dvěma lety se zdálo, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přichází s nereálnými plány, když hovořilo o možném uvedení dálnice kolem Vysokého Mýta a Litomyšle až po Svitavy do provozu v roce 2027. Nicméně aktuální události ukazují, že tento časový horizont by nakonec mohl být reálný a ŘSD tentokrát své sliby splní.
Dálnice D35 v úsecích kolem Vysokého Mýta a Svitav již nyní stavbaři za plného provozu budují. ŘSD také vybralo zhotovitele pro další dva úseky. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl oznámil ve středu, že další úsek D35 v části Děbřenov – Litomyšl o délce 7,5 kilometru postaví polská společnost Budimex za cenu 3 423,6 milionu korun bez DPH. Cena je přitom o miliardu korun nižší, než původně projektanti předpokládali.
Na úsecích dálnice D35 od Ostrova po Vysoké Mýto a od Děbřenova postaví Eurovia, M - Silnice a Stavby mostů. Úsek Janov – Opatovec je již rozestavěn a staví ho společnosti MI Roads a Doprastav.
ŘSD však zatím nevybralo firmy, které postaví úsek kolem Litomyšle a tunel Homole. Soutěž druhého nejlevnějšího zájemce, konsorcia firem MI Roads, Doprastav a DUNA Aszfalt, prohlásilo, že respektuje výsledek soutěže, a nepodá proti výběru námitky.
Ve čtvrtek Radek Mátl oznámil, že ŘSD uzavřelo smlouvu se společnostmi Eurovia CZ a M - Silnice na vybudování úseku D35 Ostrov – Vysoké Mýto za cenu 1 424,4 milionu korun bez daně. 'Na stavbu je vydáno pravomocné stavební povolení a dokončuje se majetkoprávní vyrovnání. Realizaci stavby plánujeme zahájit začátkem druhého kvartálu tohoto roku,' uvedl Mátl.
Chybí ještě podepsání dvou smluv, aby ŘSD mohlo začít kompletovat celý úsek Ostrov – Opatovec u Svitav. První se týká tunelu Homole, který bude stát uprostřed plánovaného úseku Ostrov – Vysoké Mýto. Výběrové řízení na stavbu 800 metrů dlouhého tunelu proběhlo již v březnu minulého roku, s nabídkami v rozmezí od 1,75 do 2,07 miliardy korun bez daně. 'Rozhodnutí na tunel Homole by mělo být vydáno v řádu maximálně dvou týdnů, tzn. nejpozději do konce února,' sdělil Radek Mátl prostřednictvím SMS zprávy. ŽSD preferuje současně zprovoznění tunelu Homole a hlavní trasy.
Poslední nerozestavěný úsek, který bude tvořit obchvat Litomyšle, chce ŘSD zahájit nejpozději na konci roku. 'Klíčové je v tuto chvíli pro nás dokončení majetkoprávní přípravy, která byla zadržena kvůli tomu, že jsme neměli vydané sloučené rozhodnutí a bylo to velmi komplikované. Druhým aspektem bude výběr zhotovitele, který se může jakkoliv zkomplikovat. To je vždycky otázka, kterou je těžké předvídat, ale zatím je naší snahou poslední úsek zahájit na konci roku 2024,' řekl Radek Mátl.