Obec Rybitví na Pardubicku vyjadřuje nesouhlas s plánem na splavnění řeky Labe až do Pardubic a varuje před ekologickým rizikem, které může vést k uvolnění jedovatých látek a znečistění životního prostředí. Obec se obává například i možného narušení hráze retenční nádrže Lhotka, která slouží k zachycování odpadních vod z chemického průmyslu před tím, než se vypustí do řeky.
Nejen obec Rybitví, ale i ekologické organizace jako Děti Země, poukazují na to, že chybí důvod pro nákladné a rozsáhlé prodloužení labské vodní cesty. Stávající průmyslové podniky v Pardubickém kraji mohou využít přístavy Chvaletice nebo Kolín, které se nachází pouze několik desítek kilometrů od krajských měst Pardubic a Hradce. Skutečná poptávka po této dopravě podle nich neexistuje.
Stát plánuje na přelomu roku 2029 splavnit úsek Labe u Přelouče, přičemž připravuje tři různé varianty tohoto projektu. Jedná se o 24 kilometrů dlouhý úsek plavebního kanálu, zahrnující modernizaci plavebního stupně Srnojedy, prohloubení plavební dráhy od Přelouče až k pardubickému zdymadlu a výstavbu veřejného přístavu v Pardubicích.
Občané Rybitví se obávají zejména starých ekologických zátěží, které by mohly být uvolněny při stavebních pracích na prohloubení plavební dráhy. V devadesátých letech zde předchůdce Synthesie vypouštěl do Labe odpadní vody s obsahem toxických látek, olejů a barviv, které se usazovaly v korytu řeky. Obava je, že tyto usazeniny by mohly být rozvířeny a posunout znečištění dále po proudu řeky, což by mohlo kontaminovat ornou půdu nebo zdroje pitné či závlahové vody.
Rybitví vyjadřuje také obavy ohledně zajištění retenční nádrže Lhotka, zejména v souvislosti s úpravou koryta řeky a lodní dopravou. Obec se obává, že prohloubení koryta řeky, které je pouhých několik desítek metrů od hráze nádrže, by mohlo ohrozit stabilitu hráze a vést k ekologické katastrofě.
Obec Rybitví sice neříká zásadní ne splavnění Labe, ale uvádí, že má podmínky, které by chtěla splnit. Na druhou stranu, Ředitelství vodních cest (ŘVC) v koncepci Splavnění Labe uznává, že úpravy řeky budou staré ekologické zátěže komplikovat. ŘVC také poukazuje na další problematická místa, jako je areál Aliachem – Synthesia Semtín a staré skládky odpadů z rafinace ropy u Parama.
Přestože nyní Krajský úřad koncepci posuzuje, Ředitelství vodních cest doufá v pokračování přípravných prací a rychlé oslovení Klubu českých turistů (KČT) pro posouzení trasy. Nejspornějším úsekem chystaného díla je stavba kanálu u Přelouče, která by měla vést částečně přes chráněnou přírodní lokalitu Slavíkovy ostrovy.