Nový parkovací dům v Polabinách zatím bez dobíjecích stanic

V pardubických Polabinách plánují nový parkovací dům s 70 místy, ale zatím bez dobíjecích stanic pro elektromobily, což starosta přislíbil zvážit v budoucnu. Výstavbu dobíjecích stanic v ČR převzaly velké energetické společnosti, avšak infrastruktura na sídlištích zaostává.


Každý den vpodvečer se situace v pardubických Polabinách opakuje. Řidiči marně hledají volné parkovací místo kolem vysokých paneláků. Na konci minulého roku proto městská část Polabiny představila projekt nového parkovacího domu. Ten by měl přinést 70 nových parkovacích míst poblíž osmnáctipatrové budovy na Bělehradské ulici.

Překvapením je, že žádná ze studií zatím nepočítá s dobíjecími stanicemi pro elektromobily. „Momentálně s tím v plánu nepočítáme. Nezabývali jsme se tím ani jinde, ale až se pustíme do projektové dokumentace, možná se k tomu vrátíme,“ uvedl starosta Polabin Radek Hejný.

Přístup měst v otázce infrastruktury pro dobíjení elektromobilů je podobný. Česká republika je v porovnání s ostatními zeměmi EU na 25. místě v podílu elektromobilů, předstihla pouze Slovensko a Chorvatsko. Na konci března letošního roku jezdilo po silnicích Pardubického kraje 1 034 elektromobilů, což je výrazný nárůst oproti přibližně třem stovkám před čtyřmi lety.

Iniciativu v budování dobíjecích stanic převzaly zejména velké energetické společnosti, které se zaměřují na frekventované silniční tahy, kde je největší koncentrace elektromobilů. Podle databáze Centra dopravního výzkumu bylo na konci minulého roku v kraji 83 dobíjecích stanic.

Hlavní hráčem na tomto trhu je společnost ČEZ, která v kraji provozuje 27 dobíjecích míst. Tempo růstu infrastruktury je rychlé, před čtyřmi lety měla polostátní firma pouze osm lokalit. V kraji je i několik superrychlých stanic o výkonu 180 kW, schopných dobít baterii do dalších 150 kilometrů za 10 minut.

Největší provozovatelé rychlých dobíjecích stanic v Pardubickém kraji jsou ČEZ (27 stanic), E.ON (8 stanic), PRE (8 stanic), innogy (9 stanic) a Lidl (6 stanic). Zahuštění dobíječek u nové dálnice bude v příštích letech prioritou, potvrzuje mluvčí ČEZ Šárka Lapáčková Beránková. V současnosti se superrychlé stanice instalují u dělňic D35 a na okraji Svitav.

Přesto majitelé elektromobilů na sídlištích zatím nemají moc možností dobíjet svá vozidla. „V Polabinách bojujeme o každé místo. Přidání deseti dobíjecích stanic by znamenalo ztrátu deseti parkovacích míst, protože dobíjecí infrastruktura bývá často prázdná,“ vysvětlil starosta Hejný.

Současná situace někdy vede k tomu, že majitelé elektromobilů nabíjejí svá auta pomocí dlouhých prodlužovaček z bytu, což starosta považuje za neudržitelnou variantu do budoucna. Stát výstavbu dobíjecích stanic podporuje finančně, aktuálně běží výzvy na podporu budování infrastruktury, ale v městských částech musí být najita vhodná místa.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

Učitel roku

Hlavní zprávy