V pondělí, Cezary Lysenko, člen představenstva polské stavební společnosti Budimex, částečně předčítal svůj projev česky při zahájení stavby dálnice D35 v úseku Děbolín a Litomyšl. Poté se omluvil za to, že zbytek svého projevu přednese v polštině a přislíbil, že se bude nadále učit česky.
Různé úseky dálnice D35 jsou v různých fázích stavby. Například úsek Ostrov - Vysoké Mýto (6,2 km) se plánuje začít stavět 26. dubna 2024. Tunel Homole (0,8 km) je plánován na zahájení také v dubnu. Úseky Vysoké Mýto - Děbolín (6 km), Děbolín - Litomyšl (7,6 km), a Janov - Opatovec (11,8 km) jsou už ve výstavbě. Ostatní úseky mají nejisté termíny zahájení.
Pro polskou společnost Budimex to znamená získání první velké zakázky na stavbu české dálniční sítě. Zákazku získala za cenu 3 423,6 milionu korun bez DPH, což je o miliardu korun méně, než původně předpokládali projektanti. K podpoře firmy se přijel osobně připojit i polský velvyslanec Mateusz Gniazdowski.
Dálnice D35 je cenným dopravním spojením, které by mělo vést od Vysokého Mýta kolem Hrušové až do Litomyšle. Generální ředitel ŘSD Radek Městl uvedl, že hlavní prioritou je, aby tato dálnice nebyla přerušena a to co nejkratší dobu. Pokud se stavba zahájí ještě letos, měla by být hotova nejpozději v polovině roku 2027.
V případě tunelu Homole, který je součástí stavby, je situace podobná. Pokud vše půjde podle plánu, stavba by měla začít na konci dubna. Poté by mělo následovat zahájení stavby ostatních úseků dálnice D35.
Stavbu D35 provází komplikace díky jejímu umístění, protože prochází ochranným pásmem vodního zdroje Pekla, kde platí stavební uzávěra. Avšak i přes tyto komplikace je plánované datum dokončení stavby ledna 2027.