Ekologická hrozba rozvíření jedovatých usazenin: Labe se chystá na nákladní lodě

Obec Rybitví se staví proti plánovanému splavnění řeky Labe do Pardubic z obav z pronikání nebezpečných chemických látek do řeky a narušení hráze retenční nádrže Lhotka. Obec vyzývá k zvážení alternativních řešení a ke konzultaci s odborníky v oblasti životního prostředí a vodního hospodářství.


Obec Rybitví v Pardubickém kraji se staví proti plánovanému splavnění řeky Labe až do Pardubic, který by měl být realizován u Přelouče v roce 2029. Hlavním důvodem nevoli obyvatel Rybitví je obava z možného pronikání nebezpečných chemických látek do řeky v důsledku stavebních prací a větší lodní dopravy na Labi. Tyto látky by mohly negativně ovlivnit zdroje pitné a závlahové vody v oblasti.

Bojí se i narušení hráze retenční nádrže Lhotka, která slouží k zachycování odpadních vod z chemického průmyslu. Namítají, podobně jako Děti Země, že pro nákladní prodloužení labské vodní cesty chybí důvod. Projekt splavnění Labe s sebou přináší velká ekologická rizika a přitom není potřebný. Průmyslové podniky mohou už dnes využívat přístavu Chvaletice nebo přístavu Kolín, které jsou jen několik desítek kilometrů od krajských měst Pardubic a Hradce. Ve skutečnosti po této dopravě není poptávka, uvedl zastupitel Rybitví Darek Horník, který připravil stanovisko obce k projednávané koncepci splavnění Labe.

Stavba 24 kilometrů dlouhého splavnění řeky Labe by zahrnovala nový plavební kanál u Přelouče, dvě varianty chystaného veřejného přístavu v Pardubicích, sekačku stěny v přístavu Chvaletice, modernizaci plavebního stupně Srnojedy a také prohloubení plavební dráhy od Přelouče až k pardubickému zdymadlu. Obec Rybitví vyjadřuje obavy ze starších ekologických zátěží, které by mohly být ve vodě znovu rozptýleny během stavebních prací.

Ředitelství vodních cest v koncepci Splavnění Labe uznává, že úpravy řeky budou starší ekologické zátěže komplikovat. Největšími ekologickými zátěžemi na trase je areál Aliachem - Synthesia Semtín a dále staré skládiště odpadů z rafinace ropy u Parama. Krajský úřad nyní koncepci posuzuje. Pokud zde ŘVC nenarazí na potíže, chtělo by přípravné práce posunout letos výrazně dopředu.

Nejspornější částí chystaného díla je výstavba kanálu u Přelouče. Podle původního plánu měl vést částečně přes chráněnou přírodní lokalitu Slavíkovy ostrovy, kde se vyskytují ohrožení modrásci. Nejvyšší správní soud však dal v roce 2015 za pravdu argumentům Dětí Země s odůvodněním, že odborníci na přelomu tisíciletí dostatečně nezkoumali, zda neexistuje varianta šetrnější k přírodě.

Plán počítal s ochranou takzvaných labských hrázků, což je poslední peřejnatý úsek na Labi. Odborníci se ale nakonec shodli, že hrázky ve skutečnosti cenné nejsou a bylo by je možné zlikvidovat. Trasu pro lodě u Přelouče ale nadále komplikuje památkově chráněný most s vodní elektrárnou, který před sto lety navrhl architekt František Roith, a kanál se mu musí vyhnout. Most ve Valech, postavený v roce 2020, je na splavnění Labe již připravený, má potřebnou průplavnou výšku.

Starostka Rybitví Eva Šmeralová uvedla, že obec neříká zásadně ne splavnění, ale klade si podmínky pro ochranu kvality vody a zajištění bezpečnosti retenční nádrže Lhotka. Obec tak vyzývá k zvážení alternativních řešení a ke konzultaci s odborníky v oblasti životního prostředí a vodního hospodářství. Zda se podaří splavit vzpěrné argumenty obce Rybitví a najít společnou řeč při realizaci projektu splavnění Labe, se teprve ukáže.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

Učitel roku

Hlavní zprávy